Dworzec główny PKP w Olsztynie zrównany z ziemią

0
616

Kolejarze wzięli się za budowę nowego dworca PKP w Olsztynie. Na początek wyburzyli obiekt, który pełnił tę funkcję przez ostatnie kilkadziesiąt lat.
Dworzec powstał w latach 1969-1971. Wcześniej istniał tu mniejszy obiekt, który został wybudowany w 1872 roku. Spłonął w styczniu 1945 roku, gdy Armia Czerwona zajęła Olsztyn. Wyremontowano i przebudowano go w 1948 roku, jednak obiekt był zbyt mały, aby sprostać realiom lat 70., gdy Olsztyn gwałtownie rozwijał się, a liczba mieszkańców rosła bardzo szybko.

Obiekt z lat 70. XX w.
Nowy obiekt został oddany do użytku 30 grudnia 1971 r. Architektem prowadzącym zespół projektowy był Zygmunt Kłopocki. Konstrukcja jak na owe czasy była nowoczesna i dorównywała Warszawie Centralnej, sztandarowej inwestycji tamtych lat.
Teraz nadszedł kres tego obiektu. Pod koniec sierpnia kolejarze rozpoczęli burzenie budynku dworca. Prace prowadzone są w ekspresowym tempie. Ciężki sprzęt praktycznie zrównał z ziemią ten budynek w połowie września. – Do historii przechodzi część historii Olsztyna. Często korzystałem z tego obiektu, bo PKS-em dojeżdżałem do średniej szkoły – wspomina pan Zdzisław, mieszkaniec jednej z podolsztyńskich wsi. – Pamiętam, że na piętrze było miejsce, gdzie można było coś zjeść.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln zł. Jak zapowiada spółka, pierwsi podróżni skorzystają z nowego dworca w drugiej połowie 2023 roku. Inwestycja zostanie dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Budynek z trzema kondygnacjami
Nowy dworzec Olsztyn Główny zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Pierwszą z nich rozdzieli funkcjonalnie przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze.
Niezależnie od budowy nowego dworca, odnawiane są torowiska i perony. – Na budowie pracują dziesiątki maszyn – koparki, dźwigi, palownice, walce, podbijarki torowe do regulacji torów i rozjazdów oraz pociąg sieciowy. Ustawiane są kolejne słupy i bramki sieci trakcyjnej. Rozwieszono już 2000 m nowej sieci trakcyjnej. Prace prowadzone są także w zakresie sterowania ruchem kolejowym. Położono setki metrów przewodów i okablowania – informuje Martyn Janduła, z biura prasowego inwestora PKP PLK.
Wykorzystano ok 800 wagonów do przywozu 35 tys. ton tłucznia –Ułożono już ok. 6 km torów i zamontowano 26 rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów.
Wykonawca kończy demontaż ostatnich zabytkowych elementów wiaty i balustrad z peronu nr 3. Historyczne obiekty są zabezpieczane na zapleczu budowy . Będą oczyszczone, odrestaurowane i – po uzgodnieniu z konserwatorem – pomalowane na odpowiedni, podkreślający historyczne walory, kolor. Zdemontowane na czas prac elementy wrócą na swoje miejsce.
Grzegorz Wasilewski

BRAK KOMENTARZY