Drogowcy testują nową nawierzchnię dróg

0
233

Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku pojedziemy częścią nowej drogi ekspresowej “siódemki” w stronę Warszawy. Na jednym z odcinków kładziona jest nawierzchnia w innowacyjnej technologii.

Na budowanym  odcinku S7 Napierki-Płońsk właśnie kładziona jest nawierzchnia z betonu cementowego. Jest stosowana zarówno w Stanach Zjednoczonych oraz w krajach Unii Europejskiej, a dokładnie w Anglii, Belgii i Francji. W Polsce na drogach szybkiego ruchu takie rozwiązanie jest zastosowane po raz pierwszy.

Budowane przez GDDKiA drogi z betonu cementowego mają najczęściej nawierzchnię dyblowaną i kotwioną. Wykonywane są w technologii dwuwarstwowej, betonowanej na mokro, gdzie dolna warstwa ma grubość 27 cm, a górna 5 cm. Na nawierzchni tej wykonane są poprzeczne dylatacje. Dyble, czyli stalowe gładkie pręty pokryte powłoką polimerową, ułożone są prostopadle do płaszczyzny szczeliny poprzecznej, co zapewnia częściowe przenoszenie obciążenia zewnętrznego na sąsiednią płytę i umożliwia równocześnie niezależne poziome ruchy termiczne obu sąsiadujących ze sobą płyt.

Cechą charakterystyczną takiej nawierzchni są m.in. niższe koszty eksploatacji, ograniczenie przenikania wody do podłoża, co wpływa na trwałość tej nawierzchni i w rezultacie długość eksploatacji. Na takiej nawierzchni w czasie eksploatacji mogą pojawić się mikrospękania wynikające z pracy termicznej betonu, nie wpływające na jej trwałość i długość użytkowania.

BRAK KOMENTARZY