Drogowcy budują obwodnice w regionie. Sprawdź postęp prac

0
478
GDDKiA Olsztyn

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 .

W ramach rządowego Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km, z czego pięć w woj. warmińsko-mazurskim. Będą to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit.

Obwodnica Smolajn w ciągu DK51

Najbardziej zaawansowane prace trwają na obwodnicy miejscowości Smolajny w ciągu drogi krajowej nr 51. W połowie grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę na realizację tego zadania. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 r. Kontrakt o wartości blisko 26 mln zł realizuje firma Budimex. Inwestycja polega na budowie drogi o łącznej długości 1,76 km, w nowym i częściowo istniejącym śladzie. W ramach zadania zostaną wybudowane: jezdnia obwodnicy o szerokości 7 m, rondo, dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, chodniki oraz dwie pary zatok autobusowych. Powstaną też przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia BRD. Okres realizacji tej inwestycji to lata 2021-2022.

 Na budowie obwodnicy Smolajn roboty ziemne zostały zakończone w ciągu drogi głównej, a wykonane muszą jeszcze zostać na dwóch jezdniach dodatkowych. Aktualnie budowana jest górna warstwa nasypu w ciągu drogi głównej oraz podbudowa pomocnicza z mieszanki związanej cementem C3/4, na której będzie wykonywana konstrukcja nawierzchni, czyli podbudowa zasadnicza oraz warstwy bitumiczne. Trwa sadzenie drzew, budowa oświetlenia drogowego oraz kanalizacji deszczowej. Równolegle są prowadzone roboty brukarskie na rondzie oraz zatoce autobusowej. Zaawansowanie robót na koniec marca wynosi ponad 46 proc.

 

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

Proces przygotowania obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65 jest na ukończeniu. Zakończyliśmy już prace nad II etapem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), w którego skład wchodzą materiały do przetargu na roboty budowlane. W przygotowaniu jest program funkcjonalno-użytkowy. Przetarg na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić do końca czerwca br. Inwestycja zaplanowana jest na lata 2022-2025.

Zadanie, oprócz budowy jezdni głównej o nośności 11,5 tony na oś i szerokości 8 m, obejmuje budowę jezdni obwodnicy o szerokości 7 m, budowę rond, dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt i chodników. Wykonane zostanie także oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

 

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Umowę na wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji środowiskowej (DŚU) dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51 podpisaliśmy 26 maja 2021 r. Obecnie jesteśmy na etapie opracowywania Studium korytarzowego. Do tej pory projektanci wyznaczyli potencjalne warianty przebiegu obwodnicy Olsztyna w korytarzach wschodnim i zachodnim oraz warianty przebiegu obwodnicy Dywit. Wykonali też prognozę natężenia ruchu oraz rozpoznanie geotechniczne. Prowadzone są wstępne badania przyrodnicze. Trwa też ocena proponowanych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

BRAK KOMENTARZY