Międzynarodowa Droga Wodna E70 na polskim odcinku liczy ponad 600 km i przepływa przez pięć województw: lubuskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie.
Szlak wodny posiada nie tylko funkcje transportowe, ale także turystyczne. Pomimo wcześniejszych inwestycji obecny stan drogi nie pozwala na ich pełne uwolnienie. Liczne wypłycenia, mielizny, niskie prześwity mostowe i niesprawne elementy infrastruktury hydrotechnicznej nie pozwalają na sprawną żeglugę, która byłaby atrakcyjna dla turystów i przewoźników.
Uruchomienie Drogi Wodnej E70 wymaga ogromnego nakładu finansowego i złożonej współpracy nie tylko pomiędzy pięcioma samorządami województw, ale także rządem i Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.
Początki współpracy mające na celu przywrócić szlakowi użytkowość sięgają 2006 roku, kiedy to nawiązana została współpraca pomiędzy pięcioma samorządami, przez które przebiega droga E70. Do tej pory opracowana m.in. strategię programową i przeprowadzono szczegółowe analizy, a w sam szlak w latach 2007-2023 zainwestowano prawie 452 mln zł w rozwój infrastruktury dla żeglugi turystycznej na polskim odcinku MDW E70.
Do sprawnego działania szlaku potrzebna jest jednak szersza współpraca, z inicjatywą której wyszło Ministerstwo Infrastruktury. Pierwszym owocem nowej współpracy jest list intencyjny, który przedstawiciele pięciu samorządów podpisali z PGW Wody Polskie i wiceministrem infrastruktury Arkadiuszem Marchewką 11 czerwca 2024 roku.
W imieniu samorządu województwa warmińsko-mazurskiego swój podpis pod dokumentem złożył członek zarządu Robert Turlej. Wszystkie strony zadeklarowały chęć dalszej współpracy i podejmowania kluczowych działań dążących do odblokowania całego szlaku wodnego MDW E70.
Droga Wodna E70 w województwie warmińsko-mazurskim biegnie Zalewem Wiślanym aż do granicy z Rosją.
ŹRÓDŁO: Urząd Marszałkowski