Cyfrowa rewolucja w komunikacji kolejowej na Warmii i Mazurach

0
207

Od III kwartału 2025 roku na odcinku linii kolejowej nr 9 Warszawa Płudy – Szymankowo zostanie uruchomiona nowa cyfrowa sieć komunikacji GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railways).

Jest to nowoczesny system łączności, który umożliwi prowadzenie rozmów oraz transmisję danych na potrzeby Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). Podniesienie standardu do GSM-R ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia interoperacyjności sieci kolejowej w całej Europie, a także dla zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego.

W związku z koniecznością dostosowania się do cyfrowych standardów zarząd województwa warmińsko-mazurskiego podjął decyzję o wyposażeniu swojego taboru w radiotelefony działające w standardzie GSM-R. Bez tego sprzętu pojazdy kolejowe nie będą mogły poruszać się po modernizowanym odcinku linii kolejowej. W skład taboru województwa wchodzi dziewięć autobusów szynowych oraz jednostka EN98-003, które teraz będą musiały zostać odpowiednio doposażone.

Aby zmniejszyć koszty tego przedsięwzięcia, województwo warmińsko-mazurskie planuje współpracę z firmą POLREGIO, która również planuje doposażenie swojego taboru w sprzęt GSM-R. Dzięki zawarciu porozumienia zakup zostanie dokonany wspólnie, co pozwoli na uzyskanie bardziej korzystnej ceny jednostkowej za sprzęt. W ramach wspólnego zamówienia publicznego zostanie przygotowana odpowiednia dokumentacja, a cały proces zakupowy zostanie przeprowadzony przez obie strony w sposób skoordynowany.

Wyposażenie pojazdów należących do województwa warmińsko-mazurskiego w nowoczesne radiotelefony GSM-R będzie finansowane z budżetu województwa, a szacowany koszt tego zamówienia wynosi 1,2 mln zł.

Wprowadzenie łączności GSM-R to krok w stronę harmonizacji standardów w europejskim transporcie kolejowym. System ten, opracowany specjalnie dla potrzeb kolejnictwa, zapewnia niezawodną komunikację między maszynistami a dyżurnymi ruchu oraz umożliwia precyzyjną kontrolę nad pociągami. Dzięki niemu możliwe będzie także przesyłanie danych dla systemu ETCS, który monitoruje i kontroluje prędkość pojazdów. Rozwiązanie to zwiększy bezpieczeństwo, skróci czas reakcji na ewentualne zagrożenia i zapewni lepszą synchronizację ruchu kolejowego na całym kontynencie.

Wdrożenie cyfrowej łączności na wspomnianym odcinku Warszawa Płudy – Szymankowo jest częścią szerszej strategii modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce.

BRAK KOMENTARZY