Budowa ul. Towarowej oficjalnie zakończona

0
739
Ulica Towarowa

Jest jedną z najważniejszych dróg wiodących przez dzielnicę przemysłową. Po modernizacji i jej przedłużeniu łączy system drogowy Olsztyna z obwodnicą miasta.

Nowa ul. Towarowa ma ok. 2,8 kilometra długości. Wszystko w standardzie drogi głównej, dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu. To najważniejszy zakres prac, ale przy tej okazji przebudowane zostały ważne skrzyżowania i sąsiadujące z Towarową ulice. Wzdłuż ulicy powstały ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki dla autobusów i nowe dojazdy do firm.

To jedna z najważniejszych, drogowych inwestycji Olsztyna ostatnich lat – mówi prezydent Piotr Grzymowicz. – Dzięki temu wyremontowaliśmy fragment wysłużonej trasy, biegnącej przez dzielnicę przemysłową i wybudowaliśmy zupełnie nowy fragment, wiodący do południowej obwodnicy naszego miasta. Bez wątpienia to zmiana jakościowa przestrzeni oraz funkcjonalności komunikacyjnej tego obszaru.

Inwestycja nie była najłatwiejszą w realizacji. Modernizacja istniejącego odcinka realizowana była przy samochodowym ruchu, a komplikowały ją podziemne instalacje istniejące od wielu lat. Dość powiedzieć, że przebudowy sieci stanowiły aż 40 proc. wartości kontraktu.

Przy okazji realizacji projektu zadbaliśmy o zieleń – przypomina Piotr Grzymowicz. –Posadzonych zostało 453 drzew, ok. 23,7 tys. szt. krzewów, ok. 24,6 tys. szt. traw ozdobnych. Poza tym wysianych zostało ok. 6,5 ha trawników.

Przy realizacji projektu powstał wyjątkowy zbiornik retencyjny o pojemności użytkowej 1,9 tys. m3. To nieczęsto spotykana forma zbiornika podziemnego zamkniętego. Ma trzy wewnętrzne komory, z których jedna – główna – przejmuje pierwszą fale opadów, natomiast dwa pozostałe służą jako awaryjne w przypadku konieczności przejęcia większej ilości wód opadowych.

W przypadku dużych i intensywnych opadów przejmuje dużą ilość wód opadowych i zapobiega przeciążeniu sieci kanalizacji deszczowej oraz cofnięciu się wód – wyjaśnia kierownik ratuszowej jednostki odpowiedzialnej za realizację inwestycji, Jarosław Krzemieniewski.

Realizacja inwestycji zaczęła się w pierwszej połowie października 2016 roku. Całość kosztowała niemal 131,5 mln złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-20 wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

BRAK KOMENTARZY