Borówka amerykańska i owoc granatu, czyli samo zdrowie

0
194
Choć borówki amerykańskie przybyły do nas zza oceanu, to najwięcej tych owoców uprawia się w Polsce. Są nie tylko smaczne, ale także mają nieocenione właściwości zdrowotne. Warto więc wzbogacić o nie swoją dietę, szczególnie jeśli dbamy o linię. Do porannego koktajlu jogurtowego z borówkami, można dodać pestki granatu. W ten sposób uzyskamy pyszny napój, który zapewni nam energię, lecz nie spowoduje przyrostu wagi.  
  1. Borówka amerykańska. Co wiemy na jej temat?
  2. Owoc granatu, czyli egzotyczny przysmak
  3. Pomysły na zdrowe desery z owocami

Borówka amerykańska. Co wiemy na jej temat?

Owoce borówki amerykańskiej charakteryzują się ciemnogranatową barwą i delikatnym, słodkim smakiem. Pochodzą z rodziny roślin wrzosowatych a najpopularniejszą odmianą jest borówka wysoka. Więcej na temat jej właściwości odżywczych i zdrowotnych znajdziesz tutaj:https://www.netto.pl/przepisy/zdrowe-odzywianie/borowka-amerykanska-wlasciwosci-kalorie-witaminy/. Do deserów i napojów z borówkami, świetnie pasują owoce granatu. Jest tak dlatego, że nieco cierpki smak rubinowych pestek, przełamuje borówkową słodycz. Granaty są owocami cenionymi od starożytności, a informacje o ich zaletach przeczytasz tu:https://www.netto.pl/przepisy/zdrowe-odzywianie/wlasciwosci-granatu-kalorie-witaminy-wartosci-odzywcze-indeks-glikemiczny/.

Wróćmy jednak do samych borówek i ich właściwości. Oprócz pysznego smaku, są także niskokaloryczne. W stu gramach borówek znajduje się tylko 57 kcal. Mogą je bez problemu spożywać osoby cierpiące na cukrzycę, ponieważ mają bardzo niski indeks glikemiczny. Ten termin oznacza, o ile i jak szybko wzrasta poziom cukru we krwi, po zjedzeniu danego produktu. Jeśli chodzi o witaminy, borówka amerykańska ich bogatym źródłem. Dobrze spożywać ją jesienią i zimą, z uwagi na wysoką zawartość witaminy C. W ten sposób można wzmocnić odporność organizmu. Poza tym, owoce te mają sporo witamin z grupy B, oraz witaminy D, A i E. Zawierają też sporo składników mineralnych, jak np. potas, magnez, wapń i żelazo. Dwa pierwsze wspomagają pracę mózgu, natomiast dwa ostatnie wpływają korzystnie na układy kostny i krwionośny. Wartości odżywcze borówek amerykańskich uzupełnia jeszcze kwas foliowy, szczególnie polecany przyszłym mamom. Dzięki wysokiej zawartości luteiny, borówki są korzystne dla naszych oczu. Stosuje się ją wspomagająco w leczeniu zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej. Owoce borówki amerykańskiej mają także działanie zapobiegające nowotworom, a nawet marskości wątroby. Zawierają bowiem kwas pantotenowy i kwas elagowy, które przeciwdziałają rozwojowi komórek rakowych. Borówki amerykańskie najlepiej spożywać na surowo, lub pić wyciśnięty z nich sok. Dietetycy polecają je także osobom na diecie odchudzającej, ponieważ, jak wspomnieliśmy, borówka zawiera tylko 57 kcal w stu gramach, oraz  błonnik, wspomagający trawienie.

Owoce granatu, czyli egzotyczny przysmak

Drugim owocem, którego właściwości prozdrowotnych nie sposób przecenić jest granat. Jest on znany już od czasów starożytnych, a wzmianki o nim można znaleźć nawet w Biblii.  W porównaniu do borówek amerykańskich, granaty są bardziej kaloryczne. W stu gramach granatowego miąższu mieści się 80 kcal. Jednak są one polecane diabetykom i osobom odchudzającym się, ponieważ ich indeks glikemiczny jest bardzo niski. W dodatku, dzięki zawartości witamin i minerałów, mają one właściwości lecznicze. Owoce granatu, podobnie jak borówki, maja sporo witaminy C, a także A i E. Pierwiastki korzystne dla zdrowia człowieka, które znajdują się w granatach to m.in magnez, fosfor i potas. Wspomagają one pracę mózgu i układu nerwowego. Natomiast błonnik, działa korzystnie na układ pokarmowy. Lista właściwości prozdrowotnych owoców granatu, jest bardzo długa. Przede wszystkim regulują one poziom glukozy we krwi i obniżają ciśnienie tętnicze. Dlatego są one polecane pacjentom przez lekarzy diabetologów. Ponad to, zwalczają one wolne rodniki, działają przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Granaty powinni włączyć do swojej diety panowie, ponieważ działają one dodatnio na “męskie sprawy” oraz zapobiegają rakowi prostaty. Także kobiety w okresie menopauzy, dzięki tym owocom, będą mniej odczuwać związane z nim dolegliwości. Granat obniża poziom złego cholesterolu we krwi.

Pomysły na zdrowe desery z owocami

Skoro już tyle powiedzieliśmy o zaletach borówek amerykańskich i granatów, podpowiadamy teraz jak je spożywać. Na śniadanie warto zrobić sycący koktajl na bazie jogurtu naturalnego. Dwie łyżki stołowe płatków owsianych łączymy z łyżką borówek i pestkami granatu. Dodajemy opakowanie jogurtu, lub maślanki i miksujemy. Dobrym pomysłem jest także dietetyczny deser, znanego w krajach Maghrebu. Tam używa się tylko pestek granatu, natomiast my możemy dodać do niego także borówki. Najpierw należy przygotować kaszkę kuskus według przepisu na opakowaniu. Potem dodajemy pestki granatu z dwóch sztuk owoców. Na koniec wsypujemy ok. stu gram borówek amerykańskich i wszystko razem mieszamy. Można dodać także trochę cukru lub słodzika, jeśli deser wydaje się zbyt cierpki. Potrawę można spożywać zarówno na ciepło, jak i na zimno.

BRAK KOMENTARZY