Bez komórki. Do polskich szkół trafią publikacje dot. zagrożeń przy korzystaniu z nowych technologii

0
1038

Od września francuscy uczniowie nie będą mogli w szkołach korzystać z telefonów komórkowych. Odgórna regulacja ma zapobiec wzrostowi uzależnienia wśród dzieci i młodzieży od elektronicznych gadżetów. W Polsce na razie w temacie przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym wśród uczniów MEN planuje publikacje dla szkół i ogólnopolski program „Loguj się z głową”.

Światowa Organizacja Zdrowia w maju przyszłego roku planuje zatwierdzić nową jednostkę chorobową – zaburzenie związane z grami (gaming disorder), oznaczone kodem 6C51. W opisie można przeczytać, że chodzi o zaburzenia związane z grami prowadzonymi zarówno online, jak i offline, z trzema charakterystycznymi objawami: ograniczoną kontrolą nad grami, priorytetem gier przed innymi interesami życiowymi i codziennymi działaniami oraz kontynuacją lub eskalacją gier pomimo występowania negatywnych konsekwencji.

Na problem zwróciła uwagę posłanka Anna Sobecka, która w interpelacji do minister edukacji pytała m.in. czy ministerstwo posiada strategię monitorowania zjawiska oraz identyfikowania problemu uzależnienia od gier dzieci i młodzieży oraz czy posiada lub jest w trakcie przygotowywania programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży poświęconych uzależnieniu od gier komputerowych.

– W Polsce liczbę graczy gier komputerowych szacuje się na szesnaście milionów osób, w tym piętnaście procent uzależnionych od gier i Internetu. Uzależnienie pojawia się jako skutek grania samego w sobie, a nie wiąże się np. z występowaniem wulgaryzmów czy przemocy w grze, dlatego ograniczenia wiekowe (PEGI) mogą mieć względną skuteczność. Tym samym uzależnienie od gier jawi się jako bardzo realne zagrożenie dla dzieci i młodzieży – zaznaczyła Sobecka.

Odgórne regulacje dotyczące gier komputerowych i telefonów wprowadziły niektóre państwa, aby przeciwdziałać powstawaniu uzależnień od gier komputerowych i nowych technologii.

– Przykładowo w Korei Południowej wprowadzono zakaz gier internetowych od północy do godziny 6 rano dla osób poniżej szesnastego roku życia, w Japonii gracze, którzy przekroczą przed ekranami dopuszczalny w danym miesiącu czas, otrzymują informacje z ostrzeżeniem, a we Francji od września 2018 roku wprowadza się całkowity zakaz używania elektronicznych gadżetów w szkołach – napisała Sobecka.

W myśl nowego prawa wprowadzonego we Francji, od września uczniowie francuskich szkół nie będą mogli korzystać ze swoich smartfonów podczas całego czasu, jaki spędzają na terenie szkoły, wliczając w to przerwy.

Dzieci będą jednak mogły przynosić telefony ze sobą z zastrzeżeniem, że będą one na czas pobytu w placówce zabierane przez nauczycieli, którzy zwrócą urządzenia ich właścicielom wraz z końcem zajęć.
Telefony komórkowe we Francji posiada obecnie około 90 proc. uczniów. Wielu nauczycieli sprzeciwiało się jednak wdrożeniu nowego prawa ze względów logistycznych i organizacyjnych.

We Francji już w 2010 roku przegłosowano regulację, która zabraniała uczniom korzystać z komórek podczas zajęć dydaktycznych, mogli oni jednak wciąż posiadać przy sobie urządzenia pod warunkiem, że wyłączone i schowane w torbach bądź plecakach. The Next Web podkreśla, że Francja jest jednym z pierwszych krajów, który odgórnie próbuje uregulować ilość czasu, jaką młodzi ludzie spędzają na korzystaniu z urządzeń elektronicznych.

W Polsce na razie nie mówi się o wprowadzaniu odgórnych regulacji prawnych dotyczących korzystania z telefonów w szkole.

Maciej Kopeć, podsekretarz stanu w MEN w odpowiedzi na interpelację posłanki Sobeckiej napisał, że „MEN nie prowadzi w tej chwili programów monitorujących zagrożenie płynące ze strony nadmiernego korzystania z gier komputerowych”.

Natomiast współpracuje w tej kwestii z Ministerstwem Zdrowia, co – jego zdaniem – „pozwala na rozpoznanie i skalę zagrożeń w obszarze profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży”.

– W ramach konkursu ogłoszonego w 2018 r. w Narodowym Programie Zdrowia znalazły się zadania ukierunkowane na wieloaspektowe zbadanie problemu nadużywania mediów elektronicznych, problemu e-uzależnień wśród dzieci i młodzieży oraz realizację działań edukacyjnych skierowanych do rodziców, nauczycieli i uczniów – poinformował Kopeć.

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, „analizie i ocenie zostaną poddane potrzeby i problemy występujące w społeczności szkolnej, które pozwolą na sformułowanie systemowych rekomendacji dla efektywnych działań z różnych poziomów profilaktyki (uniwersalnej, selektywnej, wskazującej)”. – Ich realizacja przyczyni się do trafnego planowania treści w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły w problematyce zapobiegania zaburzeniom związanym z grami i nadmiernym używaniem mediów elektronicznych przez uczniów i wychowanków – napisał Kopeć.

MEN planuje ponadto ogólnopolski program edukacyjny „Loguj się z głową”, który przewiduje ofertę pomocy rodzinie w sytuacji wystąpienia u dziecka zaburzeń związanych z grami komputerowymi oraz scenariusze zajęć dla nauczycieli.

We współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji przygotowywana jest też publikacja omawiająca najważniejsze zagadnienia związane z niebezpieczeństwami pojawiającymi się podczas korzystania z nowych technologii. – Jeden z jej rozdziałów poświęcono grom komputerowym, a pozycja ta zostanie udostępniona szkołom – zapowiedział Kopeć.

Jak zaznaczył wiceminister edukacji, „prowadzona w szkołach edukacja artystyczna, sportowa i patriotyczna oraz programy wspierające uczniów szczególnie uzdolnionych, służą kształtowaniu wśród dzieci i młodzieży alternatywnych pasji i zainteresowań”.

Źródło: Codzienny Newsletter Informacyjny PAP

BRAK KOMENTARZY