Przeciw przekopowi. Zarząd woj. pomorskiego negatywnie o przekopie Mierzei

0
1256
Grobla sobieszewska/fot.By Panek - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie ocenił plany przekopu przez Mierzeję Wiślaną, wskazując, że dokumentacja inwestycji nie jest rzetelna. Ministerstwo broni inwestycji.

Zarząd uznał „Raport oddziaływania na środowisko”, konsultowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie, za “niepełny, nie w pełni rzetelny i nie dający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu”. Wytknięto, że w analizie powołano się na przestarzałe dokumenty i badania z 2013 r.

“Dane te wykazują, że zmniejszeniu w ostatnich latach populacji Elbląga towarzyszy wzrost mieszkańców sąsiadujących gmin wiejskich (np. gmina Elbląg o 10,4 proc., a gmina Milejewo o 16,4 proc.). Podobnie jest także z liczbą bezrobotnych, która od 2013 r. spektakularnie spadła o połowę. W świetle tych danych przekop nie stanowi bezwzględnego warunku – jak podkreśla się w Raporcie – dla rozwoju gospodarczego tego obszaru” – ocenił zarząd woj. pomorskiego.

Jak podkreślono w stanowisku, “Raport niedokładnie obliczył także korzyści, które przyniosłaby budowa drogi wodnej”.

Zakłada znaczący wzrost przeładunków w porcie w Elblągu do 20 mln ton (w 2017 r. było to 200 tys. ton). Tym samym stawia potencjał portu elbląskiego na równi z gdyńskim, który ma 10 terminali przeładunkowych, 15 regularnych połączeń liniowych i możliwość przyjmowania znacząco większych statków niż kiedykolwiek Elbląg będzie mógł. Ponadto zakłada wzrost ruchu pasażerskiego do poziomu, jaki obecnie odnotowywany jest w Gdańsku (210 tys. osób rocznie w 2017 r.)- ocenił zarząd woj. pomorskiego.

Według zarządu woj. pomorskiego, “w dokumencie zabrakło oceny oddziaływania na wszystkie obszary Natura 2000, które są w zasięgu przedsięwzięcia”. Zdaniem Zarządu Województwa Pomorskiego “przekop to kompletna dewastacja krajobrazu Mierzei Wiślanej, która spowoduje utratę walorów nawet na 6 do 10 km plaży”.

Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, odpowiadając na zarzuty zarządu woj. pomorskiego, odpowiada, że “bardzo go dziwi kolejna negatywna opinia pomorskiego samorządu nt. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”.

“To szczególnie zaskakujące, ze względu na fakt, że zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego poparł tzw. Przekop Mierzei Wiślanej. Trudno zrozumieć, dlaczego samorządowcom z Pomorza tak bardzo zależy na utrudnianiu realizacji tej inwestycji. W argumentach przytaczanych przez zarząd Województwa Pomorskiego szczególnie dziwi ten, który mówi o przeszacowaniu możliwości Elbląga”- podano w komunikacie.

Jak wskazuje resort gospodarki morskiej, “budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Elbląg odciąży porty trójmiejskie, a w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będzie można zbudować cały ciąg komunikacyjny”.

Ministerstwo gospodarki morskiej podało także, że kanał przez Mierzeję Wiślaną stanie się też jednym z elementów połączenia północ – południe. To spowoduje rozwój nie tylko samego miasta, ale także całego regionu. Swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego ma także znaczenie związane z bezpieczeństwem wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz wschodniej flanki NATO – wskazało biuro prasowe ministerstwa.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny

BRAK KOMENTARZY